środa, 25 stycznia 2012


2.1 Możliwości gry
2.1.1 Istnieją gry z podniesionym skatem i bez podniesionego skata (gry z ręki).

W obydwu klasach rozróżnia się trzy gatunki gry:

gry Kolorowe (Szel, Herc, Grin, Krojc), gry Grand oraz gry Null (zerówki)
2.1.2 Uszeregowane możliwości gier
Klasa gry I Klasa gry II Klasa gry
Gry z podniesionym skatem Gry z ręki (bez podniesionego skata)
Gatunek
gry
kolorowe Szel (Karo) Szel (Karo) z ręki Szel (Karo) ouvert
Herc (Kier) Herc (Kier) z ręki Herc (Kier) ouvert
Grin (Pik) Grin (Pik) z ręki Grin (Pik) ouvert
Krojc (Krzyż) Krojc (Krzyż) z ręki Krojc (Krzyż) ouvert
Grand Grand Grand z ręki Grand ouvert
Null (zerówki)       Null       Null ouvert Null z ręki Null ouvert z ręki
ouvert (otwarte) 6 1 6 6
2.2 Warunki klasy gry
2.2.1 Skat w każdym przypadku należy do solisty.
2.2.2 Przy grach z podniesionym skatem solista podnosi skat i odkłada z powrotem dwie dowolne karty znowu do skata. Następnie zapowiada grę
2.2.3 Przy grze z ręki skat leży bez oglądania, chociaż należy on do solisty. Do zapowiedzi gry solista ma do dyspozycji tylko 10 kart z ręki.
2.2.4 Solista ustala do jednej z dwu klas za trumf (atu), względnie wybiera grę Grand lub Null.
2.2.5 Przy grze otwartej (ouvert) solista przed pierwszym wybiciem musi swoje 10 kart z ręki wyłożyć na stół. Gdyby tego nie zrobił to przeciwnicy muszą go do tego wezwać.
Wyłożone karty muszą być pogrupowane według kolorów i ich wartości. Jeżeli karty są nie uporządkowane to strona przeciwna ma prawo skorygować wyłożone karty.
2.3 Znaczenie kart
2.3.1 Przy grze kolorowej zawsze jeden Kolor jest tromfem (atu). Pozostałe kolory mają wtedy rangę równorzędną.
2.3.2 Najwyższymi tromfami gry kolorowej są Walety (Chłopcy) według rangi kolorów (patrz pkt. 1.2.1) a następnie siedem kart koloru będącego tromfem według wartości oczek (patrz pkt. 1.2.2)
2.3.3 Przy grze Grand, tromfami są wyłącznie Walety, według rangi kolorów
2.3.4 W grze null walety podporządkowani są kolorom. Wtedy kolejność kart jest następująca: AS, Król, Dama, Chłopiec, 10, 9, 8, 7.
2.4 Szczyty
2.4.1 Szczytami zwane są tromfy w nieprzerwanej kolejności od waleta krojcowego.
2.4.2 Solista mając łącznie ze skatem waleta krojcowego liczy posiadane szczyty i wtedy gra on ze szczytami. Nie posiadając go liczy brakujące szczyty i wtedy gra bez szczytów
2.4.3 Gry kolorowe liczy się najwięcej z jedenastoma szczytami lub bez jedenastu szczytów (cztery walety i siedem kart obranego atu). Grand liczy się najwięcej z czterema waletami lub bez czterech waletów.         

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz