|
4.1 |
Zagrywanie (wistowanie) |
4.1.1 |
Gra zaczyna się zapowiedzią gry. Po zapowiedzi gry Przodek wybija (wistuje). Następnie wybija ten, do którego należy poprzedni sztych. Kiedy solista nieuprawniony
przed zapowiedzią gry wybije do pierwszego sztychu, to ma grę przegraną
uwzględniając ostatnią wysokość licytacji oraz ilość posiadanych albo
brakujących szczytów. |
4.1.2 |
(Za)grana karta nie może być być cofnięta. Jedynie
przy żądaniu dalszej gry błąd należy skorygować i uważać go za niebyły.
Karta jest uważana za (za)graną, kiedy kompletnie leży na stole. |
4.1.3 |
Nieuprawnione wybicie kończy grę. Jeżeli gra jest już rozstrzygnięta to strona winna wygrywa z dotychczas osiągniętymi oczkami pkt. 4.1.4 |
4.1.4 |
Nieuprawnione wybicie przed rozstrzygnięciem gry
albo inne wykroczenie regulaminowe jest przegraną dla strony winnej w
stopniu zwyczajnym (bez prawa do wygranej wyższego stopnia sznajder albo
szwarc) |
4.1.5 |
Kiedy solista zmuszony jest osiągnąć wyższy stopień
wygranej, to przy nieuprawnionym wybiciu albo innym wykroczeniu
regulaminowym strony przeciwnej ten wyższy stopień wygranej musi mu być
wyjątkowo uznany, o ile jeszcze ten stopień nie został osiągnięty przez
przeciwników (ale patrz pkt. 5.4.3). |
4.1.6 |
Stronna winna wykroczeniu na żądanie strony niewinnej musi kontynuować grę. Wykroczenie uważa się za niebyłe |
4.1.7 |
Nieuprawnione wybicie zauważone dopiero po spełnionym sztychu musi być uznane za wybicie prawidłowe (patrz pkt. 4.4.1). |
4.1.8 |
Nie zezwala się przeszkadzać stronie przeciwnej w nieuprawnionym wybiciu lub w popełnieniu innego wykroczenia regulaminowego. |
4.1.9 |
Dwie i więcej równocześnie wybite i widziane karty
albo odkryto wypadłe karty przeciwników albo u jednego z przeciwników
bez prawa do wybicia natychmiast kończy grę. Solista jest uprawniony bez
sankcji schować do swojego składu niechcąco wypadłe karty. Może on też
bez sankcji schować z powrotem wyciągniętą i widzianą kartę (korzyść
przeciwników) |
4.1.10 |
Nieuprawnione wybicie do ostatniego sztychu jest bez znaczenia. |
4.1.11 |
Każdemu uczestnikowi zezwala się natychmiast reklamować wykroczenia regulaminowe. |
4.2 |
Kolejność dokładania kart |
4.2.1 |
Po wybiciu, najpierw dokłada kartę lewy sąsiad,
następnie trzeci gracz. Muszą oni dołożyć dowolną kartę zagranego koloru
albo żądany tromf o ile jest to możliwe. |
4.2.2 |
Nie posiadając wybitego koloru musimy dołożyć kartę
innego koloru albo tromf. Przy braku żądanego tromfa musi być dołożona
dowolna karta innego koloru. |
4.2.3 |
Jeśli mimo możliwości nie jest dołożony żądany kolor albo tromf to popełnia się wykroczenie prowadzące do natychmiastowego zakończenia gry. Rozstrzyga się według pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 pkt. 4.1.6 Na żądanie kontynuowania gry przez stronę niewinną wykroczenia błąd musi być skorygowany. |
4.2.4 |
Wcześniejsze nie obsłużenie koloru albo tromfa
stwierdzone w czasie dalszej gry, albo po jej zakończeniu, prowadzi do
przerwania gry od chwili popełnienia wykroczenia. Zastosowanie mają pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 |
4.2.5 |
Prawo reklamacji odnośnie nie dołożenia koloru względnie tromfa wygasa z chwilą pomieszania kart obu stron. |
4.2.6 |
Kiedy mimo prawidłowego rozdania kart jeden z
graczy w czasie gry posiada za dużo albo za mało kart, ponieważ błędnie
odłożył, podwójnie albo w ogóle nie dołożył, względnie w innej formie
zawinił, to grę wygrywa strona z właściwą ilością kart, najmniej w
stopniu zwyczajnym. Wyższa wygrana jest uwzględniona, jeśli strona
niewinna już osiągnęła ten stopień albo udowodni, że przy prawidłowej
grze na pewno osiągnęłaby ten stopień. |
4.2.7 |
Dołożenie karty wyprzedzające swoją kolejkę mogące
mieć wpływ na przebieg gry, względnie demonstracyjne wyciągnięcie karty
przed swoją kolejką, jest niedozwolone i prowadzi do przerwania gry.
Zastosowanie mają punkty pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 pkt. 4.1.6 |
4.2.8 |
Podglądnięcie albo odkrycie skata przez
współgrających w czasie gry kończy natychmiast grę. W rozstrzygnięciu
zastosowanie mają punkty pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 pkt. 4.1.6 |
4.2.9 |
Wszyscy współgrający zobowiązani są do wstrzymania
się od gestów i komentarzy prowadzących do zdradzania posiadanych kart,
względnie mających wpływ na przebieg gry. Zastosowanie mają tu punkty
pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 pkt. 4.1.6 |
4.3 |
Gra skrócona |
4.3.1 |
W zasadzie każda gra powinna być grana do końca. jednak solista może poddać swą zapowiedzianą grę. O ile ma jeszcze najmniej 9 kart w ręce. Musi ona jednak odpowiadać wartości licytacji oraz ilości posiadanych albo brakujących szczytów. |
4.3.2 |
Z mniej jak 9 kart w ręce można poddać grę tylko za zgodą najmniej jednego z przeciwników (wspólna odpowiedzialność) |
4.3.3 |
Wszystkie gry są zakończone z chwilą, kiedy jeden gracz ze strony przeciwnej podda grę, z zastosowaniem punktów pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 pkt. 4.1.6 |
4.3.4 |
Poprzez wyłożenie lub pokazanie swoich kart bez deklaracji
oddania jakiegokolwiek sztychu przy grze Kolorowej albo Grand solista
pokazuje, że wszystkie pozostałe sztychy są jego. Jednak, kiedy tak się
nie stanie gra jest natychmiast zakończona. Zastosowanie mają punkty
pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 pkt. 4.1.6 Przy grach zerowych (gry Null) solista pokazuje w ten sposób, że nie otrzyma żadnego sztychu. |
4.3.5 |
Przy grze kolorowej albo Grand przeciwnik tylko wtedy może grać otwartymi kartami, kiedy on sam
zabierze wszystkie pozostałe sztychy, niezależnie od układu kart oraz
przebiegu gry. W innym przypadku przypadają soliście (w rozstrzyganiu
zastosowanie mają punkty pkt. 4.1.3 pkt. 4.1.4 pkt. 4.1.5 pkt. 4.1.6 |
4.3.6 |
Rzucanie otwartymi kartami oznacza poddanie gry i dla strony winnej kończy grę z dotychczas uzyskanymi oczkami ale pkt. 4.3.1 |
4.4 |
Sztychy (lewy) |
4.4.1 |
Sztych (lewa)składa się z: jednej karty Przodka,
jednej karty Środka i jednej karty Zadka. Jest on spełniony z chwilą
położenia trzeciej karty na stów. |
4.4.2 |
Sztych, uwzględniając przepisy, należy do gracza, który: |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz